Menu

ماموریت، رویکرد، چشم انداز

مقدمه ....

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، زندگی روزمره را دچار تحولات چشمگیری ساخته است. از این رو رفع نیازهای اولیه انسان به موجب تغییر در سطح ارتباطات اجتماعی، رابطه تنگاتنگی با استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی پیدا کرده است.

انسان عصر مدرن دیگر پذیرای بروکراسی های سازمانی، اتلاف وقت و زمان برای انجام امور روزمره خود نیست. سهولت و دسترسی همه جانبه به امور در قالب ارتباطات از راه دور، شیوه زندگی در فضای های شهری را وارد عرصه جدیدی ساخته است که به دنبال آن عملکرد سیستم های مدیریتی با تکیه بر روشهای قدیمی و تعاملات چهره به چهره موثر نخواهد بود.

بنابراین با شکسته شدن حصار زمان و مکان به واسطه ابزارهای ارتباطی پیشرفته، ارائه خدمات شبانه روزی نیاز امروز شهروندان در عرصه جهانی معرفی می شود شهرداری تهران به عنوان یک نهاد اجتماعی که مدیریت واحد شهری را از مهمترین وظایف خود می داند، با علم به تحولات اخیر در عرصه کار و روابط اجتماعی در سطح جوامع، استفاده از فناوری در راه تحقق اهداف کلان مدیریتی را در دستور کار قرار داده است.بدون تردید ایجاد سامانه های نوین شهری در حوزه های مدیریت، اجرا و نظارت در راستای تحقق این مهم می باشد.

مرکز سامانه مدیریت شهری 137، گامی موثر در راه دست یابی به مدیریت یکپارچه شهری با تکیه بر فناوری ارتباطات است. با گسترش مرزهای جغرافیایی، معضلات و تنش های موجود در شهر ها لزوم حضور همگان در عرصه مدیریت احساس می شود،

از این رو سامانه ۱۳۷ تلاش می کند از راه برقراری ارتباطی آسان و یکسان، مشارکت شهروندان را جلب نماید لذا دریافت نیازها و خواسته های مردم از مجموعه شهرداری با توجه به آگاهی آنها نسبت به خلاء های موجود در سطح شهر و انتقال آن به مسئولین ذیربط مهمترین رسالت مرکز سامانه ۱۳۷ محسوب می شود

آشنایی با ۱۳۷

۱۳۷ شماره تلفن ۳رقمی ساده ای است که متعلق به  شهرداری تهران بوده و تمام شهروندان محترم تهرانی می توانند برای  تقاضای خدمات و یا اعلام درخواست در تمامی حوزه های اجرایی مربوط به شهرداری با آن تماس بگیرند. 137 سامانه  دريافت و   پيگيري درخواستهاي شهروندان و پل ارتباطي آنان با   شهرداري تهران است.

۱۳۷ از یک تلفن گویا تا پاسخگویی شبانه روزی ۱۳۷ در سال ۱۳۷۹ به صورت يک صندوق صوتي پيام گير ايجاد گرديد و در سوم دي ماه سال ۱۳۸۴ باتوجه به گسترش درخواست هاي مردمي ، با بکارگيري دانش فناوري اطلاعات جايگزين روش قبلي شده و به تدريج از مرکز ارتباطات مردمي به مرکز هدايت ،کنترل و ساماندهي نیازها و معضلات شهري تحت عنوان" مرکز سامانه مديريت شهري ۱۳۷ " ارتقا يافت. اما این ساده انگاری است که خدمات ۱۳۷ را در حد یک تلفن ارتباط مردمی تلقی نمائیم. شهردار محترم تهران در همین رابطه می گویند : گاهی فکر می شد ۱۳۷ فقط یک خط و تلفن است، در صورتی که این یک سیاست، رویـکرد و سیــستم است؛ 

دریافت کتابچه آموزشی     راه های ارتباط با ما

 

ماموریت ها ...

  1. .ايجاد پل ارتباطي بين شهرداري و شهروندان 
  2. هماهنگي و هدايت توان اجرائي براي رفع سريع و فوري مشکلات ملموس در سطح شهر با بهره گيري از کليه تجهيزات و امکانات
  3. پيگيري عملياتي و ميداني ، نظارت دقيق بر اجراء و صحت عمل ، بازرسي هوشمندانه جهت پاسخ گوئي صحيح و موثر به پيام هاي شهروندان
  4. ايجاد زمينه جلب مشارکت عمومي شهروندان و کارکنان مرکز سامانه 137 با تبليغات ، اطلاع رساني و آموزش همگاني براي اعتلا و ارتقاء ابعاد زندگي شهري در تهران
  5. دريافت درخواستهاي شهروندان و پاسخگوئي و ارائه خدمات به صورت شبانه روزي و بدون وقفه
  6. بهره گيري از درخواستهاي ثبت شده مردمي در سامانه 137 و تحليل داده هاي آماري به منظور برنامه ريزي دقيق در جهت رفع معضلات شهري و بهبود روشهاي موجود در ماموريتهاي محوله

رویکردها...

  1.  پيگيري کليه فعاليت ها و ماموريت ها با توجه به تلاش علمي و جهادي
  2. بهره گيري درست از سرمايه هاي انساني و اجتماعي
  3. نهادينه کردن فرهنگ شهروند مداري و جوهره شهروند مداري
  4. توجه به اطلاع رساني، آموزش همگاني و مشارکت به عنوان سه رکن اساسي جلب مشارکت مردم
  5. توليد محتوا و فرهنگ سازي جهت آشنايي و نزديکي هرچه بيشتر شهروندان جهت استفاده ازخدمات اين مرکز براي مشارکت در مديريت شهر.




چشم انداز...

  1. معماري صحيح در جهت دريافت و رسيدگي به کليه نيازمندي هاي شهروندان در حوزه مديريت شهري از طريق بارگذاري پيامهاي مرتبط با واحدهاي اجرائي.
  2. تحقق سيستم واحد مديريت شهري به منظور وحدت عمل درميان کليه دستگاههاي همکار در سطح شهر با هدف صرفه جوئي در امکانات، منابع انساني و زمان.
  3. تجهيز امکانات ستادي و نيز پيگيري تجهيز امکانات عملياتي صف به ابزارهاي نوين علمي روز با هدف ارتقاء سرعت، صحت و کيفيت در نحوه دريافت و اجراي پيام و با رويکرد کاهش هزينه ها و صرفه جويي و شفافيت در اقلام و کالاهاي مصرفي
  4. جذب و بکارگيري نيروهاي متخصص و کارآمد متناسب با چارت تشکيلاتی و نيازهاي مأموريتي مرکز و ارتقاء سطح دانش پرسنل موجود براي ارائه خدمت با کيفيت و مطلوبيت بيش از پيش به شهروندان.
  5. توليد محتوا و فرهنگ سازي جهت آشنايي و نزديکي هرچه بيشتر شهروندان جهت استفاده از خدمات اين مرکز براي مشارکت در مديريت شهر.