Menu

تاریخچه

تاریخچه

تاریخچه

 برای اولين بار تلفن خدماتي 137 به عنوان پل ارتباط بين مردم و شهرداري وبا هدف دريافت پيام شهروندان درخصوص مسائل شهري در سال 1379 به صورت يک صندوق صوتي پيام گير ايجاد گرديد . مرکز مذبور در بدو تاسيس شبانه روزي وبه صورت سيستم گويا مبادرت به ضبط تماس و درخواست هاي شهروندان مي نمود و پيام هاي سامانه در ساعات اداري براي پيگيري به مناطق ابلاغ ميگرديد.
در مهرماه سال 81 مرکز ارتباطات مردمي که زير نظر اداره کل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران اداره مي شد، جايگزين سيستم پيام گير شهر گرديد که اين مرکز در سوم دي ماه سال84 باتوجه به گسترش درخواست هاي مردمي ، با بکارگيري بستر فناوري اطلاعات جایگزین

 روش قبلي شده و به تدريج از مرکز ارتباطات مردمي به مرکز هدايت و کنترل، ساماندهي و رسيدگي به معضلات شهري، شناخت مشکلات شهري و پل ارتباطي بين شهروندان و شهرداري تحت عنوان مرکز سامانه مديريت شهري 137 ارتقا يافت.سامانه 137، اصول شهروند مداري، محله گرايي، مشارکت مردمي، رفع فوري مشکلات شهري وپاسخگويي به مشکلات شبانه روزي بدون وقفه را سرلوحه گسترش فعاليت هاي خود قرار داد، تا با شعار سرعت ، دقت ،صحت نياز شهروندان را با مشارکت خود ايشان در کمترين زمان ، به انجام رسانيده که نتيجه اقدامات فوق، افزايش آمار تماس هاي روزانه شهروندان با اين سامانه مي باشد .


تاریخچه فعالیت سامانه 137

از سال 1379 تا 1393

سال 1381

مرکز ارتباطات مردمي 137

در مهر ماه سال 1381، مرکز ارتباطات مردمي که زير نظر اداره کل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران اداره مي شد، جايگزين سيستم پيام گير شهر گرديد.

ابراهیم مداحی

1384

 

مهدی شوق

اسفندماه 1384 - فروردین 1385

سال 1385

اولین جابجایی ساختاری

(انتقال به حوزه معاونت امور هماهنگی امور مناطق)

بعد از تثبیت و استقرار مرکز سامانه، با توجه به اینکه تا آن زمان مجری تمام درخواست های شهروندان، نواحی و مناطق 22 گانه شهر بودند (که جملگی زیر مجموعه ی حوزه معاونت امور مناطق به شمار می روند) با تصمیم شهردار محترم تهران، این مرکز به مجموعه معاونت هماهنگی امور مناطق ملحق گردید

شکرالله عنایتی

اسفند ماه 1386 – شهریور ماه 1390

شهریور 1391

دومین جابجایی ساختاری

(انتقال به سازمان بازرسی شهرداری تهران)

در سال 1391 و در راستای تدابیر شهردار محترم تهران مبنی بر کوچک سازی و همچنین تشخیص سنخیت برخی فعالیت های نظارتی سامانه های 1888 و137، این سامانه ها به مجموعه سازمان بازرسی شهرداری تهران ملحق گردیدند.

مسعود سلیم جوهری

فروردین 1393 تا کنون

    انتصاب
    انتصاب
    انتصاب
    انتصاب
    انتصاب
    انتصاب
    انتصاب

سال 1379

راه اندازی صندوق صوتی 137

در سال 1379 این سامانه برای نخستین بار و به صورت يک صندوق صوتي پيام گير ايجاد گرديد.

دی ماه 1384

تاسیس مرکز سامانه مدیریت شهری 137 

در سوم دي ماه سال 1384، با بکارگيري بسترهای فناوري اطلاعات، این سامانه از مرکز ارتباطات مردمي به مرکز هدايت و کنترل، ساماندهي و رسيدگي به معضلات شهري و پل ارتباطي بين شهروندان و شهرداري تحت عنوان مرکز سامانه مديريت شهري 137 تبدیل گردید. در واقع آغاز به کار مرکز سامانه به شکل جدید (و زیر نظر مجموعه حوزه دفتر شهردار محترم تهران) در این تاریخ بوده است.

شهردار تهران:

بالاترین نقش سامانه 137 آن است که توانسته نه تنها شعار عدالت ، بلکه عینیت یافتن و تحقق آن را در حوزه خدمات شهری برای شهروندان در هر کجا و هر موقعیتی و آن هم با رعایت کرامت انسانی برقرار کند که این افتخار بزرگی برای شهرداری است.
امروز ما در شهرداری تهران توفیق بزرگی داریم که آن توفیق خدمت به مردم است و امیدواریم این خدمت صادقانه و خالصانه باشد.

از رویکردهای شهرداری در بدو ورود این بود که شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شود، یکی از مصادیقی که بیشترین نقش را در این زمینه دارد، سامانه 137 است . گاهی فکر می شد،137 فقط یک خط و تلفن است ، در صورتی که این یک سیاست، رویکرد و سیستم است و 137 جلو پنجره و ورودی مجموعه ورودی شهرداری تهران در ارتباط با مردم است .

مازیار علوی

اردیبهشت 1385 – خرداد 1385

علیرضا ربیعی

مرداد ماه 1385 – اسفندماه 1386

رضا عبدلی

شهریور 1390 – فروردین 1393

9 اردی بهشت 1393

بهره برداری از دومین نسخه نرم افزار سامانه

با توجه به گذشت قریب 9 سال از فعالیت سامانه مدیریت شهری 137، از آنجا که نرم افزار اولیه، جواب گوی نیاز های به روز شونده نبود، پس از 2 سال فعالیت مطالعاتی و عملیاتی، دومین نسخه نرم افزار سامانه 137 بر پایه پلتفرم دات نت نیوک تولید شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

از ویژگی های مهم این نسخه می توان به تجمیع نرم افزار سامانه های 1888 و 137 با یکدیگر اشاره نمود.